Motivaation merkitys liikunnassa

Motivaatiolla tarkoitetaan sitä, että haluamme tehdä jotain toimintoa. Mikä meitä ajaa eteenpäin eli motivoi? Liikunnan tarjoamat hyödyt ovat niin monipuoliset, että niistä riittää motivoivia syitä varmasti jokaiselle aloittaa mukavan ja itseä kiinnostavan lajin parissa kuntoilu. Liikuntamuoto kannattaa valita huolella ja harrastaa sellaista lajia, josta todella nauttii, syystä tai toisesta.

Liikunnan hyödyt ja ilo motivaation lähteenä

Liikunta ja kuntoilu auttaa ehkäisemään ylipainoa ja siihen liitettäviä useita terveysriskejä kuten kakkostyypin diabetesta, sydänsairauksia, joitakin syöpiä, nivelongelmia ja sairauksia sekä huonoa yleiskuntoa. Se vapauttaa kehossamme hyvänolon tunteita ja hormoneja, jotka auttavat ehkäisemään masennusta ja parantavat yöuniamme. Joillekin hyvä ulkonäkö, ja viehättävä keho on tärkeä motivoiva tavoite, toisille se on liikunta harrastuksen suoma ilo ja muiden kanssa yhdessä vietettävä laatuaika. Eri ihmisiä motivoivat erilaiset asiat, mutta kaikille on yhtä tärkeää motivaation säilyttäminen. Tämän vuoksi on tärkeää harrastaa mieluisia liikunta muotoja, mieluisassa seurassa (yksin tai ryhmässä) ja elämän tilanteeseen parhaiten sopivalla aikataululla. Jos liikkumisesta tulee syystä tai toisesta epämiellyttävää pakkopullaa, katoaa motivaatio helposti kokonaan ja harrastus jää pikkuhiljaa taka-allalle. Palaaminen kuntoilun pariin on sitä vaikeampaa, mitä huonommaksi päästää kuntonsa romahtamaan! Pidä siis motivaatiota jatkuvasti yllä. Haasta itseäsi ja yllätä kehosi silloin tällöin uusilla kehittävillä harjoitteilla.

Tavoitteet ja motivaatio

Tavoitteilla ja niihin pääsyllä on tärkeä asema motivaation ylläpitäjänä. Oli kyse sitten terveyden parantamisesta, tiettyihin vaatteisiin mahtumisesta tai omien urheilullisten ennätysten rikkomisesta, on hyvä olla realistisia tavoitteita ja välitavoitteita riittävän usein, jotta onnistumisen tunteen ruokkivat motivaatiota. Hyvä tavoite on tavalla tai toisella mitattavissa, eli konkreettinen. Itsensä tai vaikkapa ystävän kanssa kilpailu, tai järjestettyihin urheilukilpailuihin osallistuminen kasvattaa treenimotivaatiota, sillä kilpailussa on aina selkeänä tavoitteena antaa kaikkensa ja voittaa.

Ole itsellesi armollinen!

Mikään ei syö motivaatiota kuten pettymykset, epäonnistumiset tai negatiivisuus. On syytä muistaa olla positiivinen ja iloita pienistäkin onnistumisista. Epäonnistumiset on parempi nähdä oppimiskokemuksina. Kysy itseltäsi mitä voit tehdä ensi kerralla toisin tai missä tulee parantaa, sen sijaan että pettyneenä sättisit itseäsi. Näin ylläpitää liikunnan iloa ja auttaa motivoimaan itseään paremman treenin kautta parempiin suorituksiin. Itseään saa myös palkita! Esimerkiksi dieetin aikana tämä voi tarkoittaa yhtä herkutteluateriaa, tai kuntoilukautena ylimääräistä lepoiltaa ja elokuvan katselua. Palkitse itsesi uusilla treenivaatteilla tai muilla liikuntamotivaatiota ylläpitävillä varusteilla, joita et malta odottaa saada päällesi!