Hyötyliikunnan merkitys arjessa

 

Monelle meistä varsinainen liikkumisen aloittaminen, vaikkapa kuntosalille lähteminen, tuntuu melko vaikealta ja siihen voi olla hankala saada arjen keskellä aikaa järjestettyä. Onneksi kuntosalit tai muu ohjattu liikunta ei ole se ainoa tie onneen, sillä hyötyliikunnalla on suuri merkitys arjen hyvinvointiin ja koko kehomme hyvään oloon. Jo pienillä muutoksilla siinä ihan omassa tavallisessa arjessasi voit tehdä suuria muutoksia kehosi kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Ja mikä parasta, kun tämän kerran aloittaa tulee siitä niin huomaamatta tapa, ettei sitä enää tule lopetettua!

Hyötyliikunta ja painonhallinta

Painonhallinnassa tärkeintä on se, että liikkuu, ei se, miten sen tekee. Hyötyliikunta on yleensä jopa tehokkaampi tapa pitää paino kurissa kuin epäsäännöllinen tai vain pari kertaa viikossa tapahtuva jumpassa käynti, sillä hyötyliikuntaa tulee helposti harrastettua ihan päivittäin ja tämä on se avainasia painon kurissa pitämisessä. Askeleita kertyy kuin huomaamatta, kun jätät hissin käyttämättä ja kipaiset sen sijaan portaita pitkin tai parkkeeraat autosi parkkialueen kauimmaiseen nurkkaan, kun lähdet käymään kaupassa. Askelmittari on kätevä apu ja innostaja hyötyliikunnan seuraamisessa. Kun näet konkreettisesti kuinka monta askelta on tullut otettua tai kuinka paljon tarvitsisi vielä saada kerättyä kokoon, on pienelle kävelylle tai auton kotiin jättämiselle huomattavasti motivoituneempi. Mikäli saat päivässä askeleita kasaan 10 000, olet jo todella hyvässä aktiivisuustasossa! Ja jo 20 minuutin kävely päivittäin, reippaalla tahdilla, auttaa pitämään painon hallinnassa.

Hyötyliikunnan merkitys terveydelle

Jo pienistä puroista kasvaa ajan kanssa suuri virta ja tämä tekee hyötyliikunnasta ylivoimaisen terveyden ylläpitäjän. Lasten ja nuorten kohdalla jokapäiväinen hyötyliikunta varmistaa sen, että heidän tuki- ja liikuntaelimistönsä kehittyy kuten pitää. Päivittäinen, normaaliin elämään kuuluva liikunta myös takaa sen, että liikkumisesta tulee normaali elämäntapa lapsen ja nuoren kasvaessa. Vaikka verkossa pelaaminen ei olekaan suoranaisesti liikuntaa, tarjoaa se kuitenkin viihdettä aivoille.

Aikuisilla liikunta puolestaan auttaa ehkäisemään erilaisia kansansairauksia sekä tuki- ja liikuntaelimistön rappeutumista. Muita terveysvaikutuksia on pitkä liuta: liikunta tuo apua luustoon ja niveliin, aivojen toimintaan, se parantaa unen laatua ja normalisoi ruokahalun, ylipäänsä liikunta vaikuttaa kaikkeen kehon toimintaan positiivisesti, tuoden ihmiselle myös psyykkistä hyvinvointia.

Keinoja lisätä hyötyliikuntaa

Helpoiten lisäät hyötyliikuntaa arkeesi pienin muutoksin, jotka nopeasti muuttuvat pysyväksi tavaksi.

  • Valitse portaat hissin sijaan aina kun mahdollista.
  • Jää bussista pois pysäkkiä tai paria aiemmin ja kävele loppumatka. Jos työmatka ei ole liian pitkä, kesällä sen voi taittaa vaikkapa pyöräillen.
  • Kun puhut puhelimessa, nouse siksi ajaksi kävelemään tai ainakin seisomaan.
  • Palaverissa ei ole pakko aina istua, miksette lähtisi vaikka kävelypalaverille ulos?
  • Haravoi piha hieman useammin kuin ehkä tarvitsisi. Kukkien istutus, rikkaruohojen kitkeminen ja ruohonleikkuu ovat kaikki oivia hyötyliikunnan muotoja.
  • Liity mukaan lasten leikkeihin pihalla, hippaa leikkiessä tulee nopeasti hiki!
  • Siivoamisestakin saa kivempaa kun muistaa, että se on erittäin tehokas hyötyliikuntamuoto.
  • Metsäkävelyllä saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla: tehokasta hyötyliikuntaa ja kenties myös kassillisen sieniä tai marjoja!
  • Älä lähetä aina sähköpostia kollegalle, mikäli voit kävellä hänen työpöytänsä luo kertomaan asian.